98-432 Łubnice, ul. Leśna 1 - tel: 62 784 70 20 - email: gim.lubnice11@wp.pl

Uczniowie z  Łubnic byli na trzydniowej wycieczce szkolnej Wieliczka- Zakopane

1 czerwca 2022r. uczniowie klas IV-VIII ze Szkoły Podstawowej im. Armii gen. Andersaw Łubnicach udali się wraz z opiekunami: panią dyrektor Krystyną Pastuchą, p. Arturem Krzęciem, p. Jolantą Pazek, p. Renatą Magot i p. Sylwią Olek na trzydniową wycieczkę szkolną. Tuż przed wyjazdem dzieci otrzymały z okazji Dnia Dziecka słodki upominek w postaci czekolady od Wójta Gminy Łubnice- Michała Pazek.

Pierwszym punktem programu naszej wycieczki był pobyt w parku trampolin JumpWorld w Katowicach. Proste akrobacje czy zwykłe unoszenie się w powietrzu były dla uczniów i opiekunów formą aktywnej rozrywki, a zróżnicowane strefy sportowe umożliwiły nam połączenie zabawy z ćwiczeniami sportowymi. Następnie udaliśmy się do Wieliczki. Kopalnia Soli „Wieliczka” to jeden z polskich najcenniejszych zabytków, rocznie odwiedzany przez ponad milion turystów z całego świata. To także zabytek klasy światowej, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Podziwialiśmy podziemne jeziorka, wspaniałe kaplice z kaplicą legendarnej założycielki kopalni, świętej Kingi oraz oryginalne urządzenia, a także ślady prac górniczych. Po dniu wypełnionym atrakcjami turystycznymi udaliśmy się do miejsca zakwaterowania w Gliczarowie Górnym.

W drugim dniu wycieczki wjechaliśmy koleją linową na Kasprowy Wierch. Kasprowy Wierch obok Giewontu i Rysów to jeden z najbardziej znanych szczytów w Tatrach Polskich, bez wątpienia najliczniej odwiedzany latem, jak i zimą. Pogoda nam dopisała i przy wyjściu z budynku górnej stacji mogliśmy z tarasu widokowego podziwiać piękne widoki na Dolinę Gąsienicową oraz Tatry Wysokie. Po zjechaniu na dół grupa wycieczkowa udał się wraz z przewodnikiem górskim na Nosal. Nosal jest jednym z bardziej dostępnych tatrzańskich szczytów. Jednak pomimo bycia karakanem, z nazwą wywodzącą się od kształtu nosa, wycieczka na wierzchołek w słonecznej pogodzie zostanie nam w pamięci na długo. Nosal wznosi się nad Kuźnicami, co może na początku nieco zaskoczyć, należy do Tatr Zachodnich. W drodze nań towarzyszyły nam widoki na Tatry, w tym na śpiącego Rycerza, ale również na panoramę Zakopanego. Strudzeni zdobyciem szczytu Nosal powróciliśmy bezpiecznie do miejsca zakwaterowania na pyszną obiadokolację. W drodze do pensjonatu zatrzymaliśmy się również przy bacówce Pani Janiny Rzepki, gdzie zakupiliśmy pyszne oscypki i inne przetwory góralskie. Atrakcją dla uczniów i opiekunów było wspólne zdjęcie z panią Janiną znaną również z audycji w telewizji polskiej. Następnie pojechaliśmy na termy do Bukowiny Tatrzańskiej. To największy w Polsce kompleks basenów geotermalnych. Mogliśmy się tutaj zrelaksować dzięki połączeniu leczniczych właściwości wód z doskonałą infrastrukturą basenową.

W trzecim dniu wycieczki podziwialiśmy Skocznię Narciarską – Wielką Krokiew. Jest to jedna z najpiękniejszych naturalnie położonych obiektów tego typu, która nosi imię znakomitego zakopiańczyka Stanisława Marusarza. Następnie zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Boskiej na Krzeptówkach. Kościół został wybudowany w latach 1978-1992 r. jako wotum za uratowanie papieża Jana Pawła II. Na tyłach kościoła w ogrodzie różańcowym podziwialiśmy ołtarz z drewnianym zadaszeniem, który został przeniesiony spod Wielkiej Krokwi. Przy tym ołtarzu w czerwcu 1997 r. ojciec św. Jan Paweł II odprawił nabożeństwo. Kolejnym punktem programu wycieczki było zwiedzanie Starego Cmentarza na Pęksowym Brzyzku. Niegdyś był to zwykły cmentarz wiejski, a od 1931 roku wpisany został do rejestru zabytków. Znajduje się tutaj kilkaset grobów, w których pochowanych jest wiele znakomitych osób zasłużonych dla polskiej kultury, turystyki, Podhala i Zakopanego. Zobaczyliśmy nagrobki między innymi: Tytusa Chałubińskiego, Stanisława Witkiewicza, Stanisława Marusarza, Kazimierza Przerwy — Tetmajera, Władysława Orkana, Kornela Makuszyńskiego  i wielu innych. Ostatnim punktem był pobyt na Krupówkach, gdzie uczniowie mieli możliwość zakupienia góralskich pamiątek. W  drodze powrotnej grupa wycieczkowa była na wspólnym obiedzie w jednym z pensjonatów góralskich. Wszyscy pełni emocji i wrażeń z atrakcyjnej, trzydniowej wycieczki szkolnej wróciliśmy w godzinach wieczornych bezpiecznie do Łubnic.