Zespół Szkół im. Armii gen. Andersa w Łubnicach

Udział w projekcie edukacyjnym BAKCYL

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy V, VI, VII, VIII Szkoły Podstawowej im. Armii gen. Andersa w Łubnicach wraz z opiekunem – p. Jolantą Pazek przystąpili do projektu edukacyjnego BAKCYL.

W ramach projektu uczniowie wzięli udział w lekcjach online – prowadzonych przez ekspertów z sektora bankowego, spotkaniach z praktykami i wolontariuszami oraz w konkursach wiedzy ekonomicznej i finansowej. Tematyka lekcji i spotkań była na bieżąco aktualizowana i dostosowana do podstawy programowej w szkole podstawowej.

Celem projektu edukacyjnego Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL jest podnoszenie poziomu wiedzy z zakresu ekonomii, cyberbezpieczeństwa oraz inspirowanie świadomych działań i budowanie właściwych postaw w zakresie przedsiębiorczości. Projekt jest częścią jednego z największych programów pozaformalnej edukacji finansowej w Europie – „Bankowcy dla Edukacji”. Realizowany jest od 2013 r. we współpracy z instytucjami sektora bankowego, instytucjami publicznymi i samorządami terytorialnymi. Projekt uzyskał wyróżnienie Rady Edukacji Finansowej za szczególne przyczynianie się do rozwijania kompetencji finansowych społeczeństwa.

Biorąc aktywny udział w projekcie BAKCYL uczniowie:

·       Poszerzyli wiedzy z zakresu ekonomii, cyberbezpieczeństwa i przedsiębiorczości.

·       Zostali wprowadzeni w świat codziennych finansów.

·       Zdobyli wiedzę w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z usług finansowych.

·       Poznali wizerunek sektora finansowego jako instytucji zaufania publicznego.

·       Podnieśli swoje kompetencje matematyczne.

·       Projekt wpłynął na rozwój osobisty uczniów.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów lekcji w których wzięliśmy udział.

 

Po przebytej lekcji uczeń:

  • docenia znaczenie systematycznego oszczędzania,
  • zdaje sobie sprawę z celowości budowania „funduszu bezpieczeństwa”,
  • rozróżnia dochody i wydatki w życiu codziennym,
  • sporządza prosty budżet z uwzględnieniem wydatków stałych i zmiennych oraz takich, z których można zrezygnować,
  • określa funkcje i formy pieniądza w gospodarce rynkowej,
  • wyjaśnia rolę zarządzania pieniędzmi w życiu codziennym oraz znaczenie oszczędzania.

 

 

Po przebytej lekcji uczeń:

  • wie czym różni się oszczędzanie od inwestowania,
  • zna zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych,
  • potrafi bezpiecznie korzystać z usług bankowych, m.in. z konta osobistego
    i karty debetowej,
  • wyjaśnia jak działa lokata i kapitalizacja odsetek,
  • zna rolę Bankowego Funduszu Gwarancyjnego,
  • potrafi określić zależność wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji,
  • określa dywersyfikację jako podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania.

 

 

Po przebytej lekcji uczeń:

  • zna historię pieniądza i bankowości,
  • zdaje sobie sprawę czym jest pieniądz,
  • identyfikuje instytucje otoczenia systemu bankowego tj. KNF, BFG i NBP,
  • rozróżnia bankowość komercyjną i spółdzielczą,
  • określa jakie zadania pełni bank,
  • rozumie w jaki sposób można korzystać z bankowości na różnych etapach życia.

 

Po przebytej lekcji uczeń:

  • rozumie podstawowe zasady ekonomii,
  • identyfikuje elementy otoczenia przedsiębiorcy oraz wie jak one na niego oddziałują,
  • zna pojęcie popytu i podaży oraz wie, że one kształtują rynek,
  • zdaje sobie sprawę, że ekonomia nie jest tylko domeną profesjonalistów ale dotyczy każdego z nas,
  • wie jakie działania może podjąć już teraz aby lepiej rozumieć ekonomię i jej zasady.

 

 

Po przebytej lekcji uczeń:

  • ma świadomość zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni,
  • rozumie, że nie warto dzielić się niektórymi informacjami w sieci i wie dlaczego tak jest,
  • potrafi zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci,
  • określa dlaczego bezpieczne hasło to podstawa funkcjonowania w Internecie,
  • tworzy bezpieczne hasła, aby były silne i jednocześnie łatwe do zapamiętania
  • identyfikuje metody socjotechniczne (m.in. phishing),
  • wie jak korzystać z ustawień prywatności w social mediach,
  • potrafi bezpiecznie korzystać ze smartphone’a.

 

Ponadto w ramach projektu EduAkcja braliśmy udział w lekcjach prowadzonych przez praktyków rynku kapitałowego dla uczniów szkół podstawowych. Jedną z nich była lekcja : Co byk i niedźwiedź powiedzą Ci o inwestycjach?

 

Główne zagadnienia, które były poruszane na lekcji:

  •  Kiedy zacząć inwestować?
  •  Co to jest ryzyko?
  •  Czym jest giełda?
  •  Czym są akcje oraz obligacje?
  •  Czym jest rynek byka i niedźwiedzia?
  •  Jaki wpływ na rozwój kraju ma inwestowanie?

 

 

Udział w projekcie BAKCYL okazał się bardzo interesujący, rozwinął umiejętności matematyczne, ekonomiczne i finansowe uczniów oraz pokazał przykłady ich zastosowania w życiu codziennym. Uczniowie poszerzyli również wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa.

W następnym roku szkolny 2025/2026 zamierzamy kontynuować udział w w/w projekcie i realizować nasze działania związane z tym projektem.

Close Menu