W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy V, VI, VII, VIII Szkoły Podstawowej im. Armii gen. Andersa w Łubnicach wraz z opiekunem – p. Jolantą Pazek przystąpili do projektu edukacyjnego BAKCYL.
W ramach projektu uczniowie wzięli udział w lekcjach online – prowadzonych przez ekspertów z sektora bankowego, spotkaniach z praktykami i wolontariuszami oraz w konkursach wiedzy ekonomicznej i finansowej. Tematyka lekcji i spotkań była na bieżąco aktualizowana i dostosowana do podstawy programowej w szkole podstawowej.
Celem projektu edukacyjnego Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL jest podnoszenie poziomu wiedzy z zakresu ekonomii, cyberbezpieczeństwa oraz inspirowanie świadomych działań i budowanie właściwych postaw w zakresie przedsiębiorczości. Projekt jest częścią jednego z największych programów pozaformalnej edukacji finansowej w Europie – „Bankowcy dla Edukacji”. Realizowany jest od 2013 r. we współpracy z instytucjami sektora bankowego, instytucjami publicznymi i samorządami terytorialnymi. Projekt uzyskał wyróżnienie Rady Edukacji Finansowej za szczególne przyczynianie się do rozwijania kompetencji finansowych społeczeństwa.
Biorąc aktywny udział w projekcie BAKCYL uczniowie:
· Poszerzyli wiedzy z zakresu ekonomii, cyberbezpieczeństwa i przedsiębiorczości.
· Zostali wprowadzeni w świat codziennych finansów.
· Zdobyli wiedzę w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z usług finansowych.
· Poznali wizerunek sektora finansowego jako instytucji zaufania publicznego.
· Podnieśli swoje kompetencje matematyczne.
· Projekt wpłynął na rozwój osobisty uczniów.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów lekcji w których wzięliśmy udział.
Po przebytej lekcji uczeń:
- docenia znaczenie systematycznego oszczędzania,
- zdaje sobie sprawę z celowości budowania „funduszu bezpieczeństwa”,
- rozróżnia dochody i wydatki w życiu codziennym,
- sporządza prosty budżet z uwzględnieniem wydatków stałych i zmiennych oraz takich, z których można zrezygnować,
- określa funkcje i formy pieniądza w gospodarce rynkowej,
- wyjaśnia rolę zarządzania pieniędzmi w życiu codziennym oraz znaczenie oszczędzania.
Po przebytej lekcji uczeń:
- wie czym różni się oszczędzanie od inwestowania,
- zna zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych,
- potrafi bezpiecznie korzystać z usług bankowych, m.in. z konta osobistego
i karty debetowej, - wyjaśnia jak działa lokata i kapitalizacja odsetek,
- zna rolę Bankowego Funduszu Gwarancyjnego,
- potrafi określić zależność wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji,
- określa dywersyfikację jako podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania.
Po przebytej lekcji uczeń:
- zna historię pieniądza i bankowości,
- zdaje sobie sprawę czym jest pieniądz,
- identyfikuje instytucje otoczenia systemu bankowego tj. KNF, BFG i NBP,
- rozróżnia bankowość komercyjną i spółdzielczą,
- określa jakie zadania pełni bank,
- rozumie w jaki sposób można korzystać z bankowości na różnych etapach życia.
Po przebytej lekcji uczeń:
- rozumie podstawowe zasady ekonomii,
- identyfikuje elementy otoczenia przedsiębiorcy oraz wie jak one na niego oddziałują,
- zna pojęcie popytu i podaży oraz wie, że one kształtują rynek,
- zdaje sobie sprawę, że ekonomia nie jest tylko domeną profesjonalistów ale dotyczy każdego z nas,
- wie jakie działania może podjąć już teraz aby lepiej rozumieć ekonomię i jej zasady.
Po przebytej lekcji uczeń:
- ma świadomość zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni,
- rozumie, że nie warto dzielić się niektórymi informacjami w sieci i wie dlaczego tak jest,
- potrafi zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci,
- określa dlaczego bezpieczne hasło to podstawa funkcjonowania w Internecie,
- tworzy bezpieczne hasła, aby były silne i jednocześnie łatwe do zapamiętania
- identyfikuje metody socjotechniczne (m.in. phishing),
- wie jak korzystać z ustawień prywatności w social mediach,
- potrafi bezpiecznie korzystać ze smartphone’a.
Ponadto w ramach projektu EduAkcja braliśmy udział w lekcjach prowadzonych przez praktyków rynku kapitałowego dla uczniów szkół podstawowych. Jedną z nich była lekcja : Co byk i niedźwiedź powiedzą Ci o inwestycjach?
Główne zagadnienia, które były poruszane na lekcji:
- Kiedy zacząć inwestować?
- Co to jest ryzyko?
- Czym jest giełda?
- Czym są akcje oraz obligacje?
- Czym jest rynek byka i niedźwiedzia?
- Jaki wpływ na rozwój kraju ma inwestowanie?
Udział w projekcie BAKCYL okazał się bardzo interesujący, rozwinął umiejętności matematyczne, ekonomiczne i finansowe uczniów oraz pokazał przykłady ich zastosowania w życiu codziennym. Uczniowie poszerzyli również wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa.
W następnym roku szkolny 2025/2026 zamierzamy kontynuować udział w w/w projekcie i realizować nasze działania związane z tym projektem.