98-432 Łubnice, ul. Leśna 1 - tel: 62 784 70 20 - email: gim.lubnice11@wp.pl

Wycieczka szkolna do Muzeum Auschwitz – Birkenau

W dniu 18 maja 2023 roku uczniowie klas V, VI i VIII Szkoły Podstawowej im. Armii gen. Andersa w Łubnicach wraz z opiekunami p. Renatą Magot, p. Jolantą Pazek odwiedzili Muzeum Auschwitz – Birkenau. Celem wycieczki było poznanie zjawiska Holokaustu na tle wydarzeń II wojny światowej i okupacji w Polsce, kształtowanie świadomości o prawie człowieka do życia i godnej śmierci, uświadomienie wymiaru ludzkiego okrucieństwa, a z drugiej strony wizerunku ludzi umierających bez prawa do godności.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Obozu Koncentracyjnego w Oświęcimiu. Przechodząc przez bramę z napisem “Arbait macht frei” (“Praca czyni wolnym”), przez którą podczas II wojny światowej tysiące więźniów szło do niewolniczej pracy, uświadomiliśmy sobie rozmiar ludzkiego cierpienia. Jednak dopiero, kiedy ujrzeliśmy tysiące butów, walizek czy protez ludzi, którzy trafili do Auschwitz, poczuliśmy nieodparty smutek. Pani przewodnik pokazała nam także celę św. Maksymiliana Kolbe oraz pomieszczenie, gdzie znajdowało się krematorium i komora gazowa. Następnie udaliśmy się pod ścianę straceń i blok 11 zwany ,,blokiem śmierci”.

Następnie autokarem przejechaliśmy do obozu Birkenau. Wejście do niego stanowiła ogromna brama wjazdowa, przez którą kiedyś przejeżdżały pociągi przywożące więźniów z całej Europy. Na terenie tego obozu uczniowie mogli zobaczyć pozostałości po barakach,
w których przetrzymywano więźniów, a na samym końcu zobaczyć można było ruiny komór gazowych z krematoriami, szybko likwidowanych przez Niemców pod koniec wojny.

Wizyta w niemieckim nazistowskim obozie Auschwitz – Birkenau wywarła na uczniach ogromne wrażenie. W sercach i głowach tych młodych ludzi zrodziła się jedna podstawowa myśl: „ … to już nigdy nie ma prawa się powtórzyć…”

Kolejnym punktem naszej wycieczki by pobyt w Aquaparku w Tarnowskich Górach. Zjeżdżalnie, jacuzzi, fala morska i basen – to atrakcje z  których mieli okazję skorzystać wszyscy uczestnicy wycieczki. Park Wodny był odpowiedzią na potrzebę aktywnego spędzania czasu,  formą integracji uczniów i nauczycieli oraz sposobem na zadbanie o wygląd i dobrą kondycję. Czas w Aquaparku spędziliśmy w miłej atmosferze. Po basenie,  głodni  i nieco zmęczeni w drodze powrotnej wstąpiliśmy do McDonald’s.